Alla inlägg under oktober 2014

Av Lena - 29 oktober 2014 17:35

     

Svanar lever i tvåsamhet hela livet, de följs åt i flytt-stråken och stannar på samma ställen år efter år. Den svan som av någon anledning blir ensam, förblir så livet ut. Man kan ju verkligen undra hur Moder Natur tänkte där.

 


För oss människor är det förmodligen inte helt lätt att sätta sig in i situationen. Den att vara den där ensamma svanen och inte ens instinktivt söka trygghet och sällskap hos någon annan. På nåt vis bara gilla läget.

Blotta tanken känns så sorglig...

 

Detta var alltså vad jag satt och funderade på vid stranden denna eftermiddag då ett stiligt svan-par seglade förbi med stolta huvuden. Trots att både hunden och jag rörde oss framåt på stranden var de helt lugna och simmade stilla fram och tillbaka, de tittade på oss, höll god koll på både mig och jycken men blev inte rädda alls. Stundtals tätt ihop men också då och då långt ifrån varandra, symboliken blev rätt tydlig. Lite av principen Man behöver inte vara upp i varandra jämt och ständigt för att veta var man har varandra....typ. Så som man vill en relation ska vara, eller hur?

 

            

Månen gjorde en tidig entré på den vackra eftermiddagshimlen och färgerna var helt makalösa. Vågorna rullade mot stenarna och det var så hiskla vackert att jag blev sittande en lång stund på en privat brygga ( tror jag i alla fall) ...lite i smyg, där i viken mitt bland fiskestugor och privata boenden. Till och med Kenzo satt helt stilla där i strandkanten, verkade betrakta tillvaro med nyfunnet lugn.

En helt ny situation med en setter-hund, jag lovar. Är det ett tecken på att han håller på att bli en äldre gentleman med stillhet som bästa gren? Åh, det tvivlar jag på....

 



 

   

 

Den här veckan på året är verkligen en blandning av nya importerade och gamla inarbetade traditioner. Eftersom Happy Halloween är något jag haft mer eller mindre i mitt liv allt sen gymnasietiden gör det inte så stort avtryck i mig längre.

 

Jag har redan för 40 år sen gjort det, alltså...

Utklädd till oigenkännlighet - check

Trick or treat - check

pumpa i alla former och material - check

Allt detta på en enda dag förstås, 31 oktober. Vi gav järnet hela den dagen men sen var det över och inget mer med det. All in alltså!

 

Det är väl det som är den stora skillnaden då man jämför nu och då. Nu smygstartar det redan runt den 20:e och matar på fram till första dagarna i november beroende på hur helgen ligger i almanackan. Dagis och fritids har spökfester, badhus inbjuder till halloween-sim och maskeraderna står som spön i backen. För det gäller att hålla vår rädsla för mörkret stången, eller?

För visst är det det vi håller på med, på nåt vis? Skrämmer de onda läskiga på flykten och bejakar skratten och livet.  

 

Vårt förhållande till döden är rent generellt ganska dubbelbottnat. Den finns hela tiden bland oss, lite som en Kejsarens nya kläder-uppenbarelse som vi inte vill kännas vid och låtsas inte finnas förrän någon verkligen pekar och gör oss påminda.  Då vi väl drabbas på något vis, vilket vi alla gör förr eller senare klär vi då på Kejsaren och lär oss hantera umgänget på nåt vis. Ack så smärtsamt men det går på något vis då vi tvingas till det.

Men....riktigt bekvämt blir det ju aldrig.

 

Jag önskar att även i fortsättningen vi ger Allhelgonahelgens kontemplativa känsla och våra minnesstunder över de som inte är kvar med kropp och själ hos oss den plats och tid som behövs.

Lika väl som vi ger alla skuttiga små och stora Halloween-spöken utrymme för att schasa bort rädslorna för mörkret. 

Vi ger det bara var sin dag.

 

 

Mortuta 

 


Av Lena - 26 oktober 2014 20:53

 


En lång bilfärd. Hällande regn och stormvindar ackompanjerat av radions ringsåspelarvi-frågor. Vi svarade på frågor, sjöng med i önskemusiken och låtsaskryssade Melodikryssrader med entusiasm. Det kan vara riktigt trevligt med långa bilresor, särskild om man är på väg mot nåt trevligt.

Och så var ju fallet denna lördag.  

En skön helg på kurhotellet Källan väntade på oss, maken och jag. 

 

 

 

En björmmamma välkomnade oss då vi, efter att ha kört en bra bit in i glesbygden kom fram till Källan Spa i Åmliden...ja, faktiskt en bit längre upp på berget än vad byn ligger. Tänk, jag blev nästan lite förälskad i denna staty. Den symboliserar för mig omsorg och omtanke om andra, tilliten som en liten ska kunna ha till en stor. 

Dessutom är det ju rätt häftigt gjort av konstnären, av en stubbe..typ.

 

  Hittade en annan läcker stubb-kreation. Tjädrar, även detta skapat i ett enda stycke. Och jag som inte en kan göra en smörkniv av ett stycke trä utan att det blir taffligt. All min beundran till konstnären.

 

Nåväl, tillbaka till vår vilsamma, lugna helg där ute i skogen.

      

Det var tyst och stilla, inte så många andra gäster, helt avstressande och lugnt i denna behagliga miljö. Vi njöt till fullo. Dessutom var det så in-i-bängen dåligt väder så de stärkande joggingturerna kunde vi med gott samvete byta ut mot mer hasande i badrock och plattfotsutformade frottétofflor.

Precis som de andra gästerna. 

 

 

Läste och sov, pratade och läste. Badade och läste, sov och åt och pratade lite mer och sov...en helt okej tillvaro alltså.

       

Blev ändå lite fångad av några motiv trots regnet och rusket. Sprickorna på isen ser verkligen läskiga ut, lite som spöklika grenar.  

 

Sammantaget en helg att rekommendera för alla er som behöver stanna upp lite och bara andas lite lugnare och må lite gott samtidigt. 

 

  Det känns riktigt bra att fortsätta vardagen igen, det är ju strax måndag och ny vecka. En vecka fylld med sång, intressanta saker på jobbet, mer sång och så massa flängande i skogen som vanligt. 

Vad gör du denna vecka?

 

Mortuta

 

 


Av Lena - 17 oktober 2014 19:35

 

 

Hej igen. En period av skrivtorka har passerat. Inga ideér om vad som skulle vara värt att dela med omvärlden har funnits och det har känts lite tomt i huvudet faktiskt. Detta i kombo med att kroppen inte varit med mig har gjort att Du och jag inte möts, så här över nätet.

 

Men nu...kan det hända att en del ord vill ut ur huvud och fingrar. Får väl prova.

 

 

 

Somliga dagar är naturens makter gynnsamma, lite mer än vanligt och bjuder upp till dans på ett helt ljuvligt vis. Denna fredag blev en sån dag och det vore nästan skamligt om man inte försökte ta vara på det...på nåt vis. Hastade hem från jobbet med kappan fladdrande, hämtade hundpolaren och snabbt ut.

 

Maken ringde från det varma San Sebastian och lockade ( läs retade) mig med att han gick i kortärmat i 27-gradig värme och trodde väl att svaret skulle bli ett suckande över regn och kyla och annat norrlandsoktobrigt. Men icke det! 

 

Sol, frisk och klar luft och vindstilla.

Beat that if you can!!

Just nu är jag helt på det klara med varför vi bor där vi bor. 5 minuter från förstukvisten fanns allt detta. Det var så himla vackert och behagligt och vilsamt och avstressande och läkande....

 

Ni måste bara få lite bilder från eftermiddagens långpromenad. Gillar du inte naturbilder är det bara att scrolla ner och se om det finns nåt annat att ta del av.

 

   

 

     

 

 

Så. Fina va?

 

¤¤¤¤¤¤

 

Ebola är på allas läppar.

Tidningsrubriker, debattartiklar, tevesoffresonemang och mycket annat. Det känns som om det kommer närmre och närmre, några fall i Sverige och Norge redan nu och nu går det inte att mentalt blunda och tänka "det där är nåt som bara är i Afrika och kommer att stanna där". Nej, det riskerar att spridas över världen. Fasansfullt.

 

Tankarna går till tjejerna som bor långt bort från oss men nära den nordafrikanska kusten. Än så länge inga larmrapporter från de länder som finns närmast men ett nervöst modershjärta kan ju gå igång på det minsta lilla. Nu då det väntas en liten ny världsmedborgare i familjen hinner ju oron hoppa strömhopp om man inte stoppar den vid första hindret. Jag jobbar på det.

 

   De som åker iväg som hjälparbetare är verkligen värda all beundran och går det att stödja på nåt vis ska man nog göra det.   

 

 

¤¤¤¤¤

 

Denna fredagkväll samsas FruKatt och BruneBror i soffhörnet, Njae, inte riktigt tätt ihop i en Best Friends Forever-feeling om nu nån trodde det. Mer av karaktären Om du ligger still i det hörnet och inte tittar på mig så tar jag den andra kanten...

 

Djuren och jag får väl agera soffjury och kolla på Idol en stund för att sen övergå till ett gäng avsnitt av favoritserien Boardwalk Empire.

...eller så somnar vi tidigt.

 

Mortuta  

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards