Alla inlägg under april 2011

Av Lena - 29 april 2011 17:08

    Jag tror vi inleder med en fin bld på katten Zero. Hon sökte skydd i äppelträdet då Kenzo-hunden blev lite för ivrig. Han lade sig då lydigt nedanför och väntade....

 ....utan större famgång. Övergick senare till att jaga en boll och några flugor.  

Vad finns att reflektera över veckan som varit?


Mycket jobb. Jag har ägnat mycket tid åt samtal med elever och föräldrar och det har varit så kul att träffas och sammanfatta arbeten och resultat. Känner att det är så mycket jag fortfarande kan göra med eleverna.


Mycket sång. Som vanligt körövningar i dubbel upplaga och nu börjar det bli mer kvalité på alla tävlings-stycken och snart, snart kan jag allt utantill.


En hel del motion. Stavar och gympaskor och gymmet och hundpromenader och.....ja, ni ser ju att det är fullt ös.

Ett kalas. Vi firade Elias 11 år och killen ifråga blev nöjd med släktens hurrarop och presenter. Frågan är väl om inte allra bästa presenten var sugrörsglasögonen i plast...


Ett nytt fönster. Snickaren har nu ägnat två dagar hos oss och det finns numera ett avlångt fönster vid ytterdörren och ljuset i hallen är mycket bättre. Saknas gör nu bara tapeter, målarfärg och så möbler. Peace of cake alltså....IKEA-katalogen (ja, ja..nätversionen då....) är granskad om och om igen för att se hur garderober kan se ut. Vi vet faktiskt inte vilken typ av inredning som blir till slut. Ek? Valnöt? Färgglada hyllor? hjälp, det finns för mycket roligt att ha...


En hemvändande son. I natt kom E hem igen med bilen fylld av packning. Han återvänder nu hem till stan efter 6 månader i Sälen. Det var så mysigt att tassa upp i köket på morgonen, kika in i pojkrummet och se den vuxne sonen sova där igen. Idag hämtar han nyckeln till sin nyinköpta lägenhet och inflyttningen börjar. Hm, undrar hur det blir? Hoppas att han verkligen kommer att trivas där.


Ett prinsbröllop. Jag har väldigt svårt att "go bananas" på denna tillställning i England, fattar verkligen inte varför svensk television (om mina skattepengar!!!) ägnar massor av sändningstid till spektaklet. Herregud, låt dom gifta sig ifred och vi får då verkligen hoppas Kate och William blir lyckligare än hans föräldrar.


Ett megavslöjande av Patrik Sjöberg! Det kan ju inte ha gått att undvika det stora mediapådraget om hans avslöjande om tränarens/styvfadern sexuella utnyttjande av både honom och andra unga killar i träningstruppen. DET ÄR LIKA VIDRIGT VARJE GÅNG DET AVSLÖJAS! STACKARS BARN OCH UNGDOMAR SOM UTSÄTTS AV DESSA PEDOFILER!!!!

Det finns inte ord som kan beskriva min avsky för detta.....


Dessutom...på bonuslistan av händelser....

¤ M o R verkar skriva sitt huskontrakt nu

¤ Bästa grannarna njuter i USA trots krokodiler och sånt.

¤ Våra goda vänner E och J kommer på middag imorgon och det ska bli så kul att äta gott och umgås.

¤ Snön är borta från vår tomt och vi måste nog ändå börja med krattande....suck!


  Avslutar med ett glas av nåt gott....Glad vår!


 



Av Lena - 25 april 2011 12:00

....som gör att man vill renovera nåt, ändra på nån inredning eller bara flytta om två stolar och ett litet skåp kanske? Tja, svaret är väl ganska givet. Man är hemma flera dagar i sträck, i dagsljus och hinner börja se skavanker och sånt lite mer än då man är i full gång med arbete o annat.


Detta fenomen inträffar rätt ofta här, i anknytning till lov och större helger. Nu är det dags för hallen att få sig en duvning. Maken är just nu fullt sysselsatt att riva bort panel från väggarna och röja väg för en snickare som kommer imorgon och sätter in ett fönster.

Min roll? Ja, som vanligt är det att hinna plocka undan alla grejer så att det inte blir dammigt eftersom maken är lite väl snabb ibland med att köra igång. Det där med att få undan "krafset som är där" brukar bli en eftersatt syssla....och lämnas därför till mig.


Så....vi har numera hela hallens innehåll i garaget, intressant! Insåg under ihoppackningen av byråns innehåll att jag nog äger 30 fina sjalar/halsdukar....och maken kanske 5. Hävdar i den efterföljande diskussionen att ALLA behövs....men är lite mer svävande på målet då frågan kom om exakt när jag använt till exempel den silverglittrande fransbeprydda sjalen senast....ja,ja....kanske den får gå till maskeradlådan då....


Förhoppningsvis ska vi få en ljus och fräsch hall med liiiite modernare hängare än den något ålderstigna taburmajoren (säger man överhuvudtaget det nuförtiden?) från 1980. En nostalgimöbel i vårt hem med gnagmärken från vår första settervalp....


Idag är det kalasdags, vi ska fira världens bästa 11-åring Elias. Han har bjudit in till släktkalas idag och då ilar vi givetvis dit. Passar då också på att fira hans lillebror litegrann. Tårta o bullar o kakor o .....tur att vi varit en sväng på gymmet på morgonen så att kroppen fått jobba litegrann.


Hittade en rolig bild på färgglada ägg, för övrigt en av de dyrare förpackningarna som köpts. 35 kronor! Men då var de redan kokta och färgade och vi var hungriga och nöden har ju ingen lag, det vet man ju....och handlarn ska ju också leva.... 


Opps, nu kallar maken, dags att bära skräp och rädda skrivbordet antar jag. Wish me luck!


Mortuta



Av Lena - 24 april 2011 09:45

    Förra veckan spelade vi ett roligt spel som satte hjärncellerna på extra stort prov. Spelet heter Taboo (gissar att det är Tabu som är den svenska versionens namn) och handlar om att man i lag ska beskriva ord så att ens lagkamrat förstår. Finns dock en liten hållhake där, det finns alltid en lista över ord man inte får använda. Givetvis är då dessa ord dom där som man vill ha, först tänker på etc. Efter ett tag så står det helt stilla och man kan ibland inte ens beskriva det mest vanliga saker, företeelser....men det lockar till skratt, det kan jag garantera.


Vi spelade detta spel på engelska vilket försvårade det en aning, min hjärna lade nästan ner verksamheten....herregud vad svårt det blev. Fast, det blev ju roligt för de andra....och det kan jag bjuda på   


Vad kan man filosofera över denna dag?

Vårvärmen kommer....tja, kanske inte så himla intensivt hos oss men det är väl helt okej för oss nordbor att ha 13-14 grader i slutet av april. Det är man inte van. Börjar planera och diskutera vad som ska fixas ute, lite mer inglasning kanske, nån ny matta och så kuddar och mysprylar.


  Måste bara visa ett par coola skor. Dottern älskar verkligen skor, har hur många som helst och detta är ett tämligen färskt köp. Skor är snygga i små storlekar, tycker jag och detta är väl kanske 36 och jag inser snabbt att det inte blir lika elegant i en 40:a? Så det blir inga såna för mig....


Två dagar kvar av påskledigheten, det känns väldigt bra. Morgondagen får väl användas till jobbförberedelser och sånt men idag.....nix!


Vid gårdagens middag började en intensiv diskussion om Rut-avdrags för och nackdelar. Åsikter om vem som har råd att använda dessa tjänster och vem som verkligen behöver böljade över bordet. Det handlade till slut om vilken ideologisk tanke man har. Riktigt hett ibland och det känns faktiskt roligt att det blir lite mer än vanliga neutrala ämnen då gäster kommer. Man får ju faktiskt tycka olika och ändå trivas ihop....


Kvällen innehöll, som vanligt massor av god mat och dryck och så ett parti kort som avslutning. Mysigt! 7-åringen bevakade en fotbollsmatch på TV, 11-åringen hade filmkväll som önskemål och alla blev nog nöjda.


.....


Ser just nu Tv4.s morgonsoff-program och det är en lång och rätt intressant intervju av Kicki Danielsson. Hon har präglats av en jobbig barndom och hur människor behandlat henne. Hon verkar mer lågmäld än vad jag tidigare upplevt i tidigare intervjuer och kanske mer insiktsfull. Hon berättar om sin uppväxt, sin ensamhet, sitt självförakt och dåliga självförtroende och sitt missbruk eller negativ självbehandling som hon kallade det. Intressant, se reprisen om du har möjlighet.

Hon presenterar också sin nya skiva, sjunger ett par låtar i sändningen....men där.....där flög mitt intresse, inte låter det bra, tyvärr....


.....


Mitt musiktips för idag blir istället Hero of War.....med Race Against...oj, oj vilken text och vilken video....sänder den speciellt till dottern M som förhoppningsvis har den på sin repertoar som pub-trubadur.


Mortuta





 



Av Lena - 23 april 2011 09:04

LÅngfredagen var i min barndom en OTROLIGT seg och tråkig dag. Inget att se på tv förutom några religiösa program eller nyheter eller nån tråkig repris förstås, inte en kiosken öppen och dessutom förhållningsorder/förväntningar från föräldrarna att man ska kulle hålla sig lugn och inte leka/skratta/umgås som en vanlig fredag.

En känsla av mentalt lågtryck placerade sig över ens huvud och stannade där ända tills det blev påskafton...


Under årens lopp har denna dag bytt skepnad, framförallt i min egen familj eftersom maken och jag allt som oftast använt denna dag till städning. Dvs första lediga dagen tillsammans som effektivt ska användas till röjning av en vårskräpigt hem för att kunna ta emot eventuella gäster.


Detta år behövde vi inte ens använda långfredagen till detta! Det blev istället en verkligt Good Friday (som det heter i engelsk-talande länder). Solen sken och vi cyklade iväg på lunchutflykt ut i naturen. Helt underbart. Här följer några bilder med kommentarer som förhoppningsvis kan visa den höga mysfaktorn.

Javisstja, min maltesiska läsare (döttrarna alltså) kan ju få en liten vink om hur långt våren kommit här hemma....inte riktigt långt som på The Rock alltså....


    Efter att ha slappat på altanen och stirrat på buskar som delvis är snötäckta än bestämde vi oss för utflyktsalternativet istället. Kenzo kröp fram ur sin gömma och ville också hänga med.

          Efter en halvmils cyklande började vi vår skogspromenad. Vi följde Hörneån och kunde se att våren kommit lite olika långt beroende på solens makter. Hunden drog iväg i turbofart.


    En del spår av andra varelser fann vi, dessutom flög en och annan tjäder förbi oss. Förmodligen framskrämda av den ystra setterns framfart.

         Vårt mål blev en rastplast vid ån. Fram med fika och sen bara filosoferande vid den brusande ån. Fantastiskt vackert!

  Fikastunden avslutades med att vi lade oss på var sin stock, tittade upp i himlen och nästan somnade.


Det är vad jag kallar Good Friday!


Ja...sen fortsatte dagen med en gigantisk tvätthög som skulle jobbas igenom....less good...


vi hörs


Mortuta

Av Lena - 21 april 2011 16:18

  


Tio över sex imorse stod hunden där och ansåg att "natten är slut, nu ska vi ut....". Nånstans i mina tankar/drömtillstånd trodde jag att klockan var vid åtta och vaknade till och började även jag fundera på vilken form av motion morgonens tur skulle innehålla.

Men, efter att ha tittat en extra gång på klockan och insett mitt förvirrade tillstånd la jag ner huvudet, tipsade maken om sakernas tillstånd och fortsatte vila.

Kunde jag då somna om?

Nädå...så det var bara att kliva upp och fixa frukost och kaffe och börja dagen lite lätt.


Fördelen med sådana morgnar som denna är att man faktiskt hinner göra en hel del som annars hade utförts på "mer värdefull tid" alltså då man kan vara ute eller träffat folk eller så...


Så...innan klockan blivit elva var huset städat, två maskiner tvätt körda, matsedel och handlarlista gjord och vi båda på språng till ICA.


Samtalade med en god vän idag om hur det är att ha en förälder som blivit dement, hur det känns att se sin mamma totalt förändras men ändå se likadan ut. Hon hade tillbringat några dagar hos föräldrarna och var helt slutkörd.

Att inte kunna samtala med någon på samma vis som tidigare, rådfråga om sånt som ens mamma kan svara på, berätta om barnen och deras liv och annat....därför att den sjuke inte minns eller förstår sammanhangen man pratar om. Tungt. Dessutom vet man att det aldrig blir bättre....


Över till något helt annat.


Ser och lyssnar på de kommande schlagertävlingslåtarna, vad ska man säga??? Herregud, är många av dessa låtar det bästa som landet kan åstadkomma då är Europas musikframtid dyster. "Lill-Eric-Saade-i-glasbur-och-dålig-engelska" framstår som nåt tok-hypat i det första programmets konkurrens.


  Avslutar med en interiörbild från en pub vi gick förbi i Sliema. Behöver jag säga att ägaren gillar sport och kanske mest fotboll? Väggarna var också täckta av halsdukar. Lite rolig idé men kanske lite svårt att fokusera blicken tillslut. Billigt rus? Vem vet, jag provade aldrig.


ses


Mortuta

Av Lena - 20 april 2011 22:13

         Jamen, då är jag tillbaka igen. tillbaka från min tur till Malta och döttrarna. Det har varit helt ljuvliga dagar fyllda av allt och inget, det är nästan lite svårt att sortera vad som skett.....fast egentligen är det inte så märkvärdigt. Vi har umgåtts med varandra och det är tillräckligt.


Jag visar lite bilder och skriver några rader om varje så får du som läser ett hum om vad jag haft hör mig. OK?

Dåså...då kör vi....


      

I min resväska låg fem stora påskägg, gissa om det tog plats. M ska visst ge till sina vänner och då hjälperman ju gärna till som sändebud.


        Vi var på söndagsmarknad i en liten fiskeby där fanns verkligen allt i matväg....ja, kanske inte färskt kött men allt i frukt, grönsaker och färsk fisk. Fantastiskt, det var till slut svårt att veta vad vi skulle köpa med oss hem. Tror nog att både M och jag skulle kunnat köpa med oss kilovis av lök, kronärtskockor, jordgubbar, räkor, småhajar och annat...bara för att det är så härligt med allt som är färskt. Förstår verkligen att både M och R ofta åker dit för att ladda med råvaror.


        Mycket spelande och sjungande har det blivit under veckan. M har jobbat hårt för att få ihop en bra spellista för trubadurjobbet som ska göras inom en snar framtid. Hennes stackars sambo blev nog lite less på oss som sjöng hela tiden, både jag och flickorna är lite så att vi brister ut i sång, nån stämma eller så bara nån hör ett intro på en låt och då vi är tillsammans blir det ju tredubbelt...


             

Mina underbara Maltabor, saknar dem redan.....


    

Vackra platser,det är ett fantastiskt "blått sken" över en solig dag där just nu, svår att beskriva.....måste upplevas....


  Syns extra bra här....



     

Bilder tagna vid The Beer Garden, en lite familjepub som i alltid besöker och som även är våra döttrars och deras vänners "Central Perk"...(den som kan sin serie Vänner vet vad jag menar då...)


        

Maltas vackra klara färger med det vakande ögat som finns på varje båt, stor som liten.


Innan jag kom ner dit var det strålande sol och riktigt varmt och mysigt. Vad tror du då blev direkt jag kom? Jodå, två dagars regn och blåst. Men inte hindrade det L och mej, vi hade en härlig lunch....dock fick vi välja inomhusalternativet på mys-stället. Det var väldigt skönt att få se henne, det har ju gått ända sen jul sen vi sågs. Hon är sååå kär i sin irländare, hoppas att vi får möjlighet att träffa honom snart.


En dag på spa med döttrarna var deras julklapp till mig och det blev en heldag med massage, coola basturum med eucalyptus och annat och så varma och kalla duschar och baljor överallt.


Vad mer? Tja, eftersom mat är ännu ett gemensamt intresse vi har så har det blivit många och långa middagar med massor av god mat och så goda viner och så desserter förstås, stora och härliga. Alldeles fööör stora och härliga.

Det blir nu stenhård träning framöver och INGA desserter, så det så! 

Ja just det, apropå träning så lockade M mig till squash-hallen och det var en ny erfarenhet för mig. Snacka om nybörjare, jag flög runt och missade bollen lite för ofta för att jag skulle vara nöjd. Hon tog en massa bilder på mig och dessa visade en fullständigt usel spelare med noll bollsinne.....konstigt, är det jag??

Lovar att jag ska vara bättre nästa gång, då ska jag utmana L!


Nu får det vara nog för ikväll, jag berättar mer senare...kan visa nån fler bild...kanske nån av alla goda maträtter eller nån av de underbara efterrätterna?


Titta in igen så får du se vad det blir.


Ses....

Mortuta 

  

Av Lena - 13 april 2011 22:31

...med en väska fylld av konstiga saker.

 

Ja, det är då inte helt vanliga turist-rese-grejer som jag ska fylla min väska denna gång. Nej, nu är det en hoper tomma påskägg (hm, undrar vad M ska göra med dessa, planeras det leta-påskäggsleken med kompisgänget måntro?), korsordstidningar och givetvis en och annan veckotidning också, lite godis, snusdosor till L som inte verkat kunna sluta än, kryddburkar som gurkmeja och grillkrydda....och så lite andra grejer...

 

Hi, hi....jag ska försöka få ner lite egna grejer också i denna röra av jox. Gympaskorna och träningskläderna och så lillkjolen och sandaler förstås. Då sen kameran är nerpackad....ja, då är jag klar för avresa!

Längtar så himla mycket att få träffa tjejerna och få sitt och prata med dem på riktigt och inte bara via skype eller mobil.

 

Kvällen har ägnats åt Sångkraftsövning, nu börjar vi verkligen finputsa på alla tävlings och konsertstycken. Det börjar mer och mer låta som det ska, vi är väl inte riktigt utantill och helt perfekta än men det kommer ,jag lovar!

Kören har fått mail från tävlingorganisationen där vi inbjuds till att sjunga på en konsertkväll under tävlingsveckan,dvs ännu ett tillfälle för oss att visa upp oss och få sjunga för massor av människor. Det är nån riktigt bra ensemble som spelar och temat är filmmusik. Gissa vad vi då ska sjunga? Jo; Finlandia av Jean Sibelius, Requim av Mozart och en massa annat....allt som vi framför har fungerat som filmmusik. Kan bli kul, tror jag!

 

Nej, nu är det dags att kolla in Kvällsöppet med Lennart Ekdahl som skarp ledare. Det ska visst diskuteras stadsekonomi och skolfrågor som vanligt. Sossarnas nya ekonomiske talesman matchas mot Anders Borg....hm, undrar hur det ska gå?

 

I´ll be in touch.....

 

Mortuta

Av Lena - 12 april 2011 19:10


Ligger här med benen på en pall och jämrar mig lite lagom. De senaste dagarna har inte bara innehållit roliga situationer på jobbet med kollegor och elever utan också....ännu en gång, får jag väl säga....klantighet av mig.

Alltså....

Gick där i korridoren med famnen full av material, båda händerna upptagna av korg, böcker, nycklar och annat jox. Då dyker en trappa upp och verkligen står ivägen för mig! Mina "i snålhet fortfarande använda" gamla tofflor fastnar på nåt vis och jag stupar och landar på båda knän mot kanten.

AAAAJJJJJJ.......

På nåt vis så har jag hasat mig runt idag och gissar att inte så många kollegor märkt nåt, har väl varit bedövad antar jag. Har dessutom mest varit i undervisning så tillfällen att gråta mot någons axel har varit försumligt få.

Men nu......

Jag stapplar mig hemåt och vilar nu, stapplar mig fram i hemmet som en gammal tant som saknar sin rullator. Vilken tur att det är ishockey på tv och att jag har lite rättning att göra. HA! ingen tid får försittas, jobbet tar aldrig slut   

Konsekvenser....

Om nån dag ska jag resa söderut till våra älskade döttrar och det blir väl förmodligen en vecka fylld av "gå-ning", hoppas verkligen att mina knän piggnat till så att vi kan träna, promenera och gå på stan som det är tänkt.

Javisstja, stegtävlingen på jobbet blir ju lite lidande, fast det tar jag nog ikapp snart. Löpning på morgnarna och så kenzo-svängar gör att det inte är några problem.

Dörrklockan ringer....

Försäljare nr fyra för kvällen står där; "vill ni köpa majblommor/godisburkar/strumpor/toapapper?". Det verkar vara dörrknackarnas favoritkväll eller så har alla leveranser till skolklasser och sportklubbar kommit såhär lagom till påsklovet.

"Ut nu ungar och sälj, så att vi kan åka på vår cup eller kanske den där lägerskolan".

Alla våra kommunala skolor är numera helt avgiftsfria och därför måste ju sådana aktiviteter som läger m.m. organiseras av föräldrarna och så även insamlingarna. Det har de senaste åren varit rätt tunnsått på försäljningsaktiviteter och liknande....Jag gissar att vi kommer att träffa på betydligt mer av detta de närmsta åren. Idrottsföreningarnas gyllene år med Bingolotto verkar ju också vara förbi och beskattningarna ökar. Tuffa tider väntar.

Middagstipset för dagen är så enkelt....

Hacka lite grönsaker, typ squash och paprika och rödlök och aubergine, lägg på en ugnsplåt. På med rosmarin, svarta oliver, salt, peppar och olja. 20 min i 200 gr. Grill-stek skivad fetaost så att den blir liiite bränd. Servera med lite krispig sallad, varma grönsaker o feta, toppa med pistagenötter (hacka om man ids....) Mums!

Jaja, man kan ha ett glas rött till, det är gott. Jag lovar!

Nu är det lite för spännande med hockeyn, jag måste fokusera för att stötta Västerbottens stolthet!!!

Vi ses och hörs!

Mortuta

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards