Alla inlägg under maj 2011

Av Lena - 30 maj 2011 20:06

En solig kväll med middag och kvällskaffe utomhus....inte illa va?


Den senaste tiden har jag tjatat på om vårt projekt hall-renovering och det är väl dags att visa några "nästan-klart" bilder.


      Okej, det saknas tavlor på väggarna, vi stod i lördags i säkert en timme hos en ram"farbror" och diskuterade vilka ramar som blir snyggast till de norrbyskärstavlor som maken ärvt av sin mor.

    Laborerar lite med  roliga detaljer här och där och vi kan inte riktigt bestämma hur vi ska ha det.


  äntligen ska nycklarna hänga på en bestämd plats...och så även mina eviga sjalar....


  Hoppsan, det saknades visst lite färg på en kant, maken rusar till och fixar det snabbt.


  På gräsmattan sitter Kenzo och bevakar både vår och  grannarnas tomt. Tryggt? Nja, vet inte riktigt vad han skulle göra vid nåt hot. Han är ju inte känd som nån vakthund direkt...mer som en oerhört svansviftande filur...


  Glada hunden med sin favoritleksak, en söndertuggad boll.


   Rabarbern är som bäst nu, jag msåe bara göra en god efterätt snart.

  Slutligen. Äppelträdskollen, något större blad och hoppet tänds om att få dofta på de ljuvliga blommorna snart.


 Gör så här, sätt näsan mot och dra in doften av nyklippt gräs. Aaaahhh, ljuvligt!


Mortuta

Av Lena - 29 maj 2011 10:35

...men jag är då inte alls blöt om vare sig skor och strumpor. Nej då, sitter inomhus och studerar regnet som studsar mot asfalten. Det är en sån där söndag med brasan sprakande i kakelugnen, kaffekoppen i närheten och Tomas Tengby/Anna Mannerheim pratande i radion i bakgrunden.

Alltså rätt behagligt.


Dagens tankar?


Tja, fotbollen igår var ju för en gångs skull rätt rolig att titta på. Är inget större fan av att titta på fotboll på tv, tycker mest att det är jobbiga kommentatorer som hojtar och "besserwissrar" hela tiden. Men alltså....den här gången var det rent underhållande att titta på matchen. Försökte länge hålla på Man.Un men det sprack efter ett tag, var tvungen att förena mig med maken på Barca-läktaren. Höll mig dessutom vaken HELA matchen, vilket är väldigt ovanligt.


Tvprogram och filmer är annars ett av det lättaste sätten för mig att få en, välförtjänt eller inte, tupplur nästan oavsett vilken tid på dygnet det är. 

Det är oräkneliga "skitbra, den här måste du bara se"-filmer som jag snarkat mig igenom. Både på bio och i hemmasoffan. Trist sällskap? Jajamen, fråga vem om helst i min familj och närmaste vänkrets.

Det blir ju dessutom lite svårt att samtala om filmens innehåll och eventuella höjdpunkter och så om man inte är helt säker på hur handlingen var....

Men nu.....nu har jag kommit på hur detta ska avhjälpas. Tack vare den  tjänst vi numera har via tv, att hyra filmer under 20 timmar och ha möjlighet att se den flera varv kan jag nu, tillsammans med mitt sällskap se en film, sova en stund då och då och sen se resten tidigt på morgonen så att den s.k storylinen är kristallklar även för mig. Givetvis kostar det på att kliva upp lite extra tidigt för att hinna med detta inom 20-timmarsgränsen men.....vad gör man inte för att hänga med i eftersnacket?


Okej, måste väl erkänna att detta geniala tilltag inte skett så många gånger....än!


Idag är det Morsdag, så det så!

En tradition som "uppfanns" av en amerikansk kvinna i slutet på 1910-talet, antagligen för att dåtidens mödrar nån gång skulle få en lugn stund. Och kanske för att dåtidens fäder skulle få en dag av dåligt samvete för att man kanske inte fixade tillräckligt åt sin hustru.

Barnen då, tja....de blev väl putsade och vattenkammade och övade in nån liten sång till mor att uppträda med på eftermiddagen vid kaffetåren och tårtan som förmodligen serverades.

Dagen efter var disken och tvätthögen lika stor som vanligt och livet gick vidare ända tills nästa morsdag.


Fast, det vore väl inte så dumt att se sina telningar stå på rad och framträda med ett litet egenhändigt skrivet lustspel och sjunga och dansa endast för sin mors skull?

E, M och L...vad säger ni? Dags att börja öva inför 2012?


Jag nöjde mig med att slippa på gå regnturen med hunden, så det så!


Mortuta



Av Lena - 28 maj 2011 08:46

Hej igen.


Ja, ja....jag vet att jag under veckan inte varit så aktiv skrivare men det har sina randiga och rutiga skäl. Det stavas jobb! Men nu är det helg, arbetet lägger vi tillfälligt åt sidan och funderar över andra saker i livet.


Först ska ge er en uppdatering av våren/sommarens framfart, dvs hur mycket har vårt äppelträd slagit ut:

    

Som ni ser så är det en bit kvar innan de där underbart väldoftande blommorna finns där, eller hur?

Våren har kommit av sig, imorse var det 6,7 grader och regn....försommarväder 28 maj!

Det är bara att gilla läget och se till att man kan roa sig på annat sätt och vänta med shortsen och solandet ett tag.


Först av allt ska det ropas HURRA ut över världen, min enda och bästa son fyller 25 år idag. ( kan ju säga så utan att döttrarna surnar till, de vet ju att de är världens bästa också!!!)

Grattis E, hoppas du får en bra dag och att brännbollsspelandet inte ger dig skador utan bara glada skratt.


Det är nämligen den stora Brännbollsyran i vår stad, på i stort sett varje grön plätt slås det lyror och varvas och bränns...men kanske också en del "rå-missar" och sträckningar dyker säker upp. Undrar om akutmottagningen märker nån skillnad en sån här helg? Hälsenor lever förmodligen farligt,gissar jag.


Vad kan man fundera över denna dag?


Isländska askmoln....igen. Lyssnade på direktrapporter från människor som bor ca 5 mil från utbrottet som beskrev känslan av att inte veta om det är dag och natt pga av mörkret som askan ger, oron för de hästar och kor som inte gått att fånga in och som nu irrar runt i det farliga dammet och mörkret och många fler reflektioner.

All befolkning uppmanas hålla sig inomhus, använda täckande masker m.m för att inte få ner allt i lungorna och skadas, djuren som irrar ( böndernas levebröd) har ju svårt att fixa det så förödelsen blir svår för denna grupp.   

Resten av Europa pratar mest om vilka konsekvenser det ger för oss som flyresenärer, inställda flighter och så. I-landsproblem tycker jag. De som har det tungt, det är de som bor där i närheten....


Sonen har firats i förväg detta år, i torsdags blev det tårta och hurrarop. Som vanligt blir man lite nostalgisk och tänker "herregud, är det min lilla pojke/bebis som är så här stor/gammal....suck", samtidigt är det så häftigt att faktiskt ha vuxna barn och att kunna umgås med dem som nån sorts jämlika. 


Hallen i hemmet håller på att ta form, dvs nu finns det några förvaringsmöbler där. Maken "svor ihop" två byråer igårkväll....svettigt....men fint blev det!

Bort med de lådor och påsar som fått tjäna som förvaring de senaste veckorna, lyckades rensa bort en del gammalt som bara hängt med. Egentligen förstår jag inte vad som händer, ju längre tid vi håller på med detta renoverande, desto mer rensar vi bort och skänker iväg. Undrar varför?


Nu hojtar maken att det är dags för återvinningscentralsbesök igen. Förrådet ska tömmas på skräp....herregud, gjorde vi inte det nyss?


Musikreklam...har du vägarna förbi Umeå imorgon? gå på konsert på Operan 18:00, Kammarkören Sångkraft visar upp sina fantastiska tävlingsprogram inför tävlingen i Graz i sommar. 


vi ses

Mortuta 

Av Lena - 22 maj 2011 20:49

Människan mår bra av att fixa och pyssla, vårda sig själv och sina närmaste. Det är som att sköta om en trädgård, en yttre verklig sådan och så en inre, själslig....


Efter en lång vinter behöver den yttre trädgården få lite städning och omsorg. Gräsmattor ska krattas, trädgårdslandet ska grävas i och sås nya frön i, ribbor oljas, möbler torkas upp och mattor, dynor och alla mysiga saker plockas fram.


Hur vårstädar man den inre trädgården? Tja, kanske med vällagade middagar, långa promenader, goda samtal. Så har vi haft det under helgen. Maken och jag har varit på Kulturnatta, ett 12-timmars evenemang som vår stad arrangerar. Då är det gratis musikscener i stort sett över hela centrala stan, alla restauranger laddade med god mat, massor med folk som är på gott humör. Eftersom vi kombinerade detta med vår fortsatta "möbelshopparsväng" så blev det verkligen en lyckad dag.


Mitt bidrag till kulturen denna helg blev en halvtimmes show med barbershopgänget. Vi sjöng för åtskilliga hundra på teaterscenen och det var som vanligt väldigt roligt. Kände nästan att det stramade i ansiktet (typ träningsvärk) av alla leenden man levererat.


I ren utmattning efter lördagens äventyr somnade vi båda i soffan då vi försökte se en kvällsfilm....inte helt oväntat dock....


Söndagen inre vård blev nog en kombination av solen, grävandet i landet och så det faktum att inget annat var inplanerat. 


  Måste säga att jag är rätt nöjd med att fått alla fröer i jorden och växtduken på plats. Så...nu är min del i detta gjort, nu får värmen och solen ta över och göra sin del av jobbet. Väntar ivrigt!!


En skogspromenad på kvällskvisten gav en del bilder som resultat. Så, kära läsare....så här långt har våren kommit hos oss....


              Litegrann kvar alltså.....innan det är sommar på riktigt.....


Jamen då är det dags för Mästarnas mästare. Får väl lov att erkänna att min favorit är Stenmarkaren himself, rätt välbevarad för att vara 54 år och så verkar han vara en snäll och omtänksam personlighet. Lagom söndagsunderhållning är det då i alla fall.



Själen och trädgården fick sitt denna helg och batterierna är laddade för en arbetsvecka igen.


Avslutar med ett musiktips, hörde på en kille som Johnny Glas, lite åt västkustpophållet...


slutord för idag måste nog bli...

"Man måste odla sin trädgård" (ur Candide av Moliére....tror jag)

Mortuta

Av Lena - 19 maj 2011 17:07

  

Har precis bestämt mig för att torsdagar är kanske en av veckans bästa dagar. Arbetsveckan är nästan slut, min fredag på jobbet är som regel lite mindre stressig än de andra dagarna och det går att "vila i tillvaron" redan på torsdagskvällen.

Helgens dagar känns lite mer kravfyllda än en vanlig torsdag, om man nu inte gör något kul/häftigt/ovanligt/kreativ eller så under torsdagskvällen så är man på nåt sätt lite mer "förlåten" än om man är passiv en fredag, lördag eller söndag.

Så....det är fritt fram att göra det man vill ikväll, tjoho!


Vädret vände lite idag!

Dagen startade med häll-spö-vräka ner-regn tidigt, tidigt då hunden skulle ut. Ingen av oss jublade över promenadvädret. Just nu är det verkligen inte mer än promenad som gäller.....längtar till att orken ska återvända så att jag kan springa igen. 

Nåja, vi kom hem igen...blöta och frusna.


Vantar och softshell-jacka var en riktigt nödvändig utrustning vid cykelturen till jobbet, givetvis också strumpor och grova skor....suck, jag som började sommarskosäsongen igår...


Men döm om min förvåning då jag då vid halvfemtiden kom ut igen, kunde lägga bort vantarna och jackan kunde vara lite öppen. Wao, det finns hopp även i Norrland.

Tycker nog att det ser ut som lönnens blad kommit fram lite, lite mer nu. Eller är det önsketänkande?


  Sådär ska det ju se ut, eller hur?


Maken är på snabbvisit i vårt grannland i öst, åkte i svinottan med flygtaxin och återvänder med sista flyget från Arlanda ikväll, han är tvungen att göra en extrasväng över Stockholm för att ta sig hem. Man kan ju undra om det är värt pengarna att åka iväg på ett sammanträde under några timmar dagen men mest ägna tiden åt att färdas i luften. Jaja, hoppas det blev bra för honom.


Kenzo och jag ska nog ta en lång promenad ikväll och revanschera vårt umgänge lite från imorse....tror att det behövs.   Avslutar med ännu en fin bild från dagarna i London. Ha det gott där ute i världen   

Mortuta



För övrigt väntar jag ivrigt på flera små bebisar som är antågande. Familjen ska utökas med att min systerson ska bli far för första gången och så är det ju förstås våra vänner som närsomhelst blir farföräldrar igen.

Spännande!


Av Lena - 18 maj 2011 22:18

Tänk dig att du sitter mitt bland människor som delar ditt stora intresse. Alla kommer dit bara för att bilda ackord i samstämmighet med dig. Ni jobbar fram de vackraste klanger och ett brett leende sprider sig hos de närvarande, en känsla av samhörighet finns i rummet.

Vad beskriver jag?

Att sjunga i kör förstås!


Två kvällar i veckan kliver jag av mitt lärar-mamma-hustru-jag och blir en sångare bland alla andra. Då rensas hjärnan från vardagens eventuella slit och istället fylls själen med endorfiner som ger behagliga känslor.


Detta har varit något jag ägnat mig åt under i stort sett hela mitt vuxna liv. I allt från flick-kör, gymnasiekör, utbildningens kammarkör och sen "kom jag hem" till Kammarkören Sångkraft och allt det som jag fått uppleva som sångare där. Det är svårt att gradera vad som är mest givande, konserter, tävlingar eller alla övningskvällar som givetvis är vägen till alla framgångar....?

Jo, det är ju faktiskt de alldeles vanliga körövningarna som är bäst. Stunder då vi övar nåt riktigt svårt och som vi sen kan helt perfekt till sist.

På senare år har jag upptäckt ännu en sångform, nämligen barbershop och det ger kanske ännu mer skratt och glädje än de vackraste klanger.

Nåja, det ger mitt liv en extra dimension och ork.



Utanför fönstret ser jag vår lönn stå med små musöron. Det verkar segt med lövsprickningen just nu. På nåt vis så har det stannat av litegrann på grund av kylan som vi haft den senaste veckan. Men.....det hindrar inte "pollenhelvetet" att yra runt i luften och ställa till med elände för mig. Huvudet är mega-tungt, det kliar i ögon o mun och jag skulle kunna sova jämt....Alltså, "kom igen nu våren och värmen, fixa till det här så att man kan börja njuta igen"!


Sonen gav sig iväg till Venedig idag, han ska möta upp med sina systrar som kommer resande från Malta. Det är deras julklapp till honom, snacka om lycko-kille!!!

Hoppas att de får sköna dagar och njuter av varandras sällskap, det är ju numera inte så ofta som de kan träffas alla tre.


Syskonrelationer är något som man måste vårda och underhålla, det är verkligen inte något som bara sköter sig självt. Detta tror jag våra barn börjar förstå och det känns bra för oss "gamlingar".


Alldeles nyss ringde E och berättade att han kommit välbehållen till Venedig och nu vandrade runt på gatorna och beundrade allt det vackra. Härligt!


Nämen.....då är det väl dags att köra igång med lite jobb då....rättningar kan man aldrig få för många av, eller?


Tack o hej

leverpastej


Mortuta


Av Lena - 14 maj 2011 07:48

Godmorgon!


Att vakna en ledig lördagmorgon och inse att klockan kvart i sex och att man glömt stänga av väckarklockan, det är inte helt behagligt. Låg stilla och blundade i hopp om att somna om men....icke det! Hunden stod där vid sängen och pep litegrann, han vet ju inte att vi är lediga och väntar därför ivrigt på morgonturen.


Maken slängde sig på cykeln och hunden blev nöjd.


I dagens tidning är det ett inredningsreportage om ett par som köpt ett litet torp vid havet, ett jättegulligt gammalt hus som ligger sådär ohyggligt vackert vid strandkanten. Familjen har valt att bo där ute under sommarhalvåret men under den kalla och blåsiga vintern bor de inne i stan.

Det som lockade mig var deras inredningsidéer med sekelskiftesvacker utsida men med hypermodern insida. Praktiskt och snygg-modernt kök m.m. Just det att man faktiskt inte behöver ha "lite enklare och mer opraktiskt"-inredning bara för att det är en sommarstuga, särskilt om man då väljer att bo där mer permanent tidvis. jag tror att det förenklar och ger oss mer tid till vila och återhämtning....för det är väl en av poängerna med att ha en stuga nånstans?

En av parets intressen som tilltalade mig var att de gillade vackra saker och verkligen använde sakerna i vardagen. Min upplevelse av hem med vackra saker är att väldigt många har fina, speciella saker som bara står och samlar damm och inte används. Konstigt!

Om jag nu köper en fin, designad skål eller liknande och aldrig använder....? Varför har jag då köpt det? Är det för att kunna säga att man har nåt av den designer och imponera på nån annan?

Nej, jag vill dricka kaffe i vackra danska porslinsmuggar, servera sallad i glasblåsarskålar, röra ihop en omelett i en Sigvard Bernadottebunke och smutta på ett gott vin i de handblåsta glasen....riskerar visserligen att det kan bli repor eller kras....men hellre leva tillsammans med sakerna i mitt hem än att betrakta dem stå där dammiga i skåparna till ingen nytta (och ska bli nåt för barnen att ärva).


Idag serveras därför soppan i de ärvda guldkantade tallrikarna, tänk att broccolisoppan blir så oändligt mycket godare då? Konstigt!


Mer i dagspressen idag? Sverige vann i hockey över Ryssland...gäsp. Betsafe är uppköpta av Betsson....såpass!

Insändare nr 100, typ, om kulturhuset som ska byggas....Jay Smith stoppas från att spela på skolavslutningar i år....bra beslut!


Vår dag innehåller "stora stadsrundan", dvs kuta som galningar runt på alla tänkbara och otänkbara ställen som har hallmöbler. Målet är att vår nymålade hall ska utrustas med förvaring så att alla de lådor och påsar som står där ska bort. Tänker oss en lång svart byrå, en fin liten hatthylla och så nåt att sitta på, gärna med dyna.

Jaja...och så den där garderoben som inte får vara mer än 40 cm djup och kanske inte bredare än 150 cm och så helst i ek eller valnöt och lite svart och så gärna skjutdörrar och frostat glas och en höjd på 210 och ....hm, inser att det kan bli svårt.

Nåt tips kanske?


Nej, nu har jag filosoferat länge nog. Maken står redan på en stege och målar nån liten detalj som missats....det är kanske läge för att jag börjar röra i nån pappershög så att det åtminstone ser ut som om jag gör nåt  nyttigt. Hi, hi...


Mortuta

Av Lena - 12 maj 2011 23:02

 


Precis som jag tidigare lovade så tänker jag skriva lite mer om mitt besök i London förra helgen. Trots den rätt digra fotodagboken som jag visade i förra inlägget så finns det mycket kvar att visa....och rätt mycket att reflektera över.


Vi vandrade genom centrala London på sondagsmorgonen och såg verkligen att det var nymålat och putsat överallt.

    Broräcken är blanka och fina, gatorna fortfarande rätt rensopade m.m Men...vi kunde ana att lyftkranar och andra maskiner "plockats fram" efter vigseln och att det kan vara anledningen till ett visst trafikkaos vid alla de byggen som verkar vara nyss påbörjade.

För...

Det fattar man ju att det "så-in-i-nordens"-rojalistiska engelska folket vill vara utan sådana maskiner under en höjdpunkt av sån dignitet.


  Denna typ av pelare med karta över det kvarter etc blev en räddningsplanka för oss vid alla de tillfällen då vi inte var helt säkra på om vi var på väg åt rätt håll. Vilken tur att de fanns, ingen av oss är nån större orienterare och skulle nog kunna virra bort oss rätt ordentligt men lyckades bra denna gång.


     Några vyer som kanske känns igen?


Nåja, efter en stund var vi då äntligen framme vid förmiddagens stora höjdpunkt Shakespeare´s Globe Theatre. en tänligen nybyggd "så-lika-som-möjligt"-version av den teater som stod där på senare delen av 1600talet men olyckligtvis brann ner under en föreställning. För övrigt inte så konstigt att det hände eftersom den var, och fortfarande är byggd helt i trä och så det faktum att det användes krut och gevär i teaterstyckena för att få mer effekter. Två timmar tog det, sen var allt nerbrunnet!


Tack vare en helt fantastisk guide fick vi se och höra massor om teaterns uppbyggnad, akustiken och ljuset, ideér och livsförutsättningar på Shakespeare´s tid, utdrag och strofer ur flera av hans mest kända teaterstycken.


En teater under bar himmel, endast scenen har tak. Det är inte för att "rädda" skådisarna från regn och sol...nejdå, det är för att kläderna inte skulle ta skada.  

 Fina målningar på scenen.  De mer välsituerade medborgarna erbjöds även de tak över huvudet, ståplats  erbjöds de s.k penniestinkers som man kan likna vid en rockkonsertspublik. Tätt ihop framme vid scenen, interagerande med aktörerna. Coolt va?

 Takmålningar på scenen     De personer eller organisationer som skänker pengar till teaterns överlevnad kan få sitt namn i pränt på gatstenarna i entrén. Kanske vore nåt att fundera på för vår stads nya kulturhus, undra vem som skulle få sitt namn där då? 

 William Shakespeare himself....min favvo-dramatiker...så det så!

 Mannen som kom på idén att bygga upp denna teater igen, dock inte på samma plats som originalteatern....men två kvarter ifrån. Det tycker jag verkligen är värt en minnesplatta.


Sen stegade vi iväg med kartan i högsta hugg mot National Gallery. Stannade vid Trafalgar Square och klappade lite på statyer och jagade lite fåglar och kollade på alla söndagslediga människor som hängde där.




 Tyvärr...eller kanske tack och lov får man inte fota där inne. Det är nog så att upplevelsen av all konst skulle gå många förbi om de fick fota där. Det är så himla lätt att bli fotolins-fokuserad och därigenom missa verklighetens skönhet.

 Trafalger Square

 Till och med duvorna var lite sådär "wild and crazy" denna soliga söndag.


Vad såg vi då? Vi såg konst av Van Gogh, Monet, Rosseau, Rembrandt och många många mer av de stora fantastiska konstnärerna. Det var så häftigt att jag nästan inte kan sätta ord på det. WAO, att gå där och bara njuta av deras storhet.....oj, oj...


Promenaden i storstan fortsatte....


sysslor en vanlig söndag?

   servera iste till flanörer

  vinka till barn och föräldrar utanför en stor leksaksbutik

  en megajättestor vevgrammofon spelade skrapig 30-talsmusik vid en annan butik

  Mannen i fråga såg väldigt less ut då vi passerade, verkade ha svettats i munderingen åtskilliga timmar.


Vår söndagstur slutade på en pub, trötta men lyckliga över den dagens upplevelser hängde vi där över en flaska vin och talade om livet och ev. andra resmål som vi borde besöka.

        


Och.....nästa gång kanske våra män får följa med....


  Tack och hej....leverpastej


Mortuta       

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards