Alla inlägg den 6 februari 2011

Av Lena - 6 februari 2011 23:12

Efter en helg fylld till bredden av sång sitter jag nu här, vid köksön...i morgonrocken....hunden snarkar i bädden bredvid mig....tvn har tystnat och så även min röst...för stunden i alla fall   

 

Hela denna helg har varit övning med superduperkören Sångkraft. Vi har några sådana intensivhelger per termin för att verkligen nöta in all ny repertoar. Vi har på detaljnivå övat klassiska stycken som "Kung Liljekonvalj" och Bill Evans " Monikas vals" till ett helt hysteriskt rätt nyskrivet verk "Pseudojojk" som låter som samiskt men är egentligen helt påhittat språk m.m MEN framförallt har vi nött och nött och stämövat och filat på "Bohemian Raphsody". Skitsvår men det kommer att bli så bra, det fattar man efter att ha nött på detaljerna i helgen.

Styckena är ett axplock ur våra två tävlingsprogram för sommarens äventyr (Kör-VM/OS i Graz i juli). Såklart att vi ska kunna det mer än extremt perfekt, vilket annars är vår vanliga nivå.

Jaha, jag tipsade alla om hur man får in all text, stämmor och sånt helt utantill i sin redan överhettade hjärna genom att berätta om hur barbershopkörer jobbar.

Mitt andra musikaliska liv alltså....

Herregud, jag har en massa där också att öva in.

Vi lyssnar nästan enbart på ljudfiler som nån stämledare har spelat in. Jag är då nu en sån där som ska spela in åt andra och det har jag då för första gången gjort ikväll.

 

Gick det bra tro?

Nix!

 

Efter att jag fått skriftliga instruktioner om hur "lill-banspelar-eländet" fungerade lyckades jag göra själva inspelningarna och kände mig under en kort stund både rätt duktig OCH tekniskt kunnig....men sen sprack det!

 

I h-ete att jag kan...

1. lyssna på det i datorn

2. få över det till datorn som en fil....oduglig, det är vad jag är. Ska nog spela in på en gammaldags kassettbandspelare och ge dom andra var sin kopia.....eller spela in på deras mobilsvar kanske?

....eller kanske fråga nån på jobbet om råd?

Det blir väl det sistnämnda.

 

Nåja, tillbaka till helgens övningar, de lyssnade på mina tips. Sångkraftarna skulle raskt gå hem och spela in sig själv och öva då man diskar, motionerar m.m

Bra, läraktiga människor.  

 

Som vanligt då det är en rep-helg har vi också en fest på kvällen. Ingår på nåt vis i dagordningen. Temat för partyt var som jag tidigare skrivit "Ooops, har jag kommit fel?", alltså man ska klä sig som om man ska någon annan stans helt enkelt. Och det hade verkligen folk gjort. Det kom bland annat en jultomte, balettdansös, engelsk skolpojke i kortbyxa, judotränare, magiker, boxare, golfspelare, innebandyspelare, galaklädda galanta damer  och raggarutstyrda killar. Ja, och så hon med läder, lack och nitar....Sälle alltså! Vi hade många tävlingar, de flesta med nån-typ-av-sångutmaning och åt, drack, dansade och sjöng hela kvällen. 

Aha, tänker vän av ordning, ingen orkade väl upp till tidiga morgonövningen då? Johodå, alla på plats, lite trötta men väldigt glada och ivriga att öva igen.

Det är en sådan här helg som ger mer energi än vad den tar. Jag har fortfarande svårt att komma ner i varv, har hunnit så mycket sen jag kom hem och inser att det är sovdags trots allt.

 

Ska sitta på en konferens om nya läroplanen under hela morgondagen. Då är det nog mer risk för power-naps om man inte passar sig....fast det får jag ju inte, ska ju dit med min nya chef. Får ju inte skämma ut mig så....

 

Önskar att jag dög till att lägga ut en ljudfil på nåt coolt stycke som vi framfört...får bli min utmaning denna vår.

 

sov gott alla

Mortuta

 

  

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards