Direktlänk till inlägg 22 maj 2012

Eurovision Song Contest

Av Lena - 22 maj 2012 21:02

Jamen, det är väl lika bra att kliva ut ur garderoben, ta sats och bekänna....


Jag gillar verkligen att se och höra på Melodifestivalen och då inte bara den svenska cirkusen utan också den där megajättestora finalen med sina förlyssningsprogram, semifinaler och sen den TokStora Finalen. Nu i år från Azerbadjan. Måste erkänna att kartboken fick komma fram för att jag skulle känna mig riktigt trygg.


Så.


Nu är det igång, ikväll alltså...


Medans Montenegros något svettiga låtsasrappare startar det hela med några Men in Blackdansare hasande runt kan jag försöka utveckla min förtjusning av detta.

(Stay cool like a swimmingpool....är en textrad i den låten för övrigt..)


Att se en massa musikuppträdanden med otroligt varierad kvalité, det är kul. Somligt är helt sagolikt med vacker och välgjord musik och somligt är helt obegripligt illa komponerat, taskigt framfört och man undrar hur de tänkte...på riktigt alltså. Men det roligaste av allt är ju att man får ägna sig ohämmat åt tyckande och soffjuryagerande och hissa och dissa så det står härliga till.  


Nu är det Islands tur, en etnolåt med fiol och tungt komp men framfört av en grupp i vackraste balklänningen och smoking. Helt okej stämsång och lite Linda Lampenius-varning på den fiolspelande blondinen. Men..jag kommer knappast att minnas den om en kvart.


Nu jädrans är det dags för bozouki, en helt hysteriskt hoppande dansgrupp och en sångerska med stort engagemang. Grekland....ja, ja...nog syns landets ekonomiska kris....jäntstackarna som dansar har trasiga kjolar....

Låten? nja, lite småfalskt klämmig grekisk stil.

Får de en finalplats på lördag? Det vete tusan...


Albaniens superhäftiga bidrag med en sångerska som ser ut som isdrottningen i Narnia, men satsar allt i höga lägen och balanserar på en smal tråd mellan falsksång eller klockrent....


Ja, såhär kan jag fortsätta hela kvällen men väljer att sprida min visdom endast med maken och hunden som åhörare. Eller....rättare sagt är de övriga två rätt ointresserade....maken jobbar vid datorn och hunden såg chansen att smyga upp i nåns säng sådär i hemlighet nu då jag är s.a.s upptagen av annat.


Jag avlägger väl nån sort summering av dagens låtskörd om nån dag. På torsdagkväll får vi väl hålla tummarna för sveriges bidrag.


För övrigt då?


Jo, lillprinsessgullet Estelle är nu döpt och namnat och kristnat och allt och det.

Puh, vilken tur att hon då inte förblir en hedning i kungahuset. Jag menar, vad kan hända då? Nån trollmor kan ju byta ut henne så där hipp som happ, det har man ju läst i sagorna, eller hur? 

Söt bebis och stolta föräldrar, faddrar och släktingar var det i alla fall.

Härligt med lite J.H.Roman-musik sådär på förmiddagen.

Det är ju inte var dag det.


Gissar att alla de inblandade vilar ut ikväll med avsparkade fin-skor under soffborden och med nylonstrumpefötterna på sidenpallar lite här och var i slott och koja...


Ha det gott alla



Mortuta


Måste bara tillägga att NU sjunger den finska tjejen sin jättefina låt....jag blir så varm i hjärtat av att se och höra henne, lite småvingligt sjunget men ack så fin text som hon och hennes brorsa skrev till deras mammas 50-årsdag.....Go Finland Go....


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards