Alla inlägg den 18 december 2012

Av Lena - 18 december 2012 19:33

 

 

Imorse gick jag över skolgården i snöyran på min väg till jobbet. Hamnade i utkanten av en snölandhockeymatch med ivriga ungar ur årskurs tre, fnissade lite då jag råkade tjuvlyssna på några tjejer som argumenterade för och emot täckbyxornas förträfflighet. Lyckades parera en och annan snöboll som kom i min väg men i det stora hela genomsyrades morgonleken av glada och pigga barn.

 

En stund senare föll ögonen på en rubrik på nätet. En av alla tusentals som skrivits de senaste fyra dagarna. Rubriker om det fasansfulla som hände bland skolbarnen i en liten amerikansk småstad. Över tjugo små barn, i samma ålder som de jag mötte imorse... sköts ihjäl. Många många fler som sökte skydd i klassrum och bakom bänkar och skåp. Helt ofattbart. 

  Hur förklarar man för de 5, 6, 7-åriga barn som var med, mitt i skottlossningen om vad de var med om? Hur försvarar man för dem rätten att ha vapen hemma då sådant händer? 

 

Ja, ja...nu vet vi alla att skottlossning sker över världen i detta nu...om och om igen. Krig och ockupation, maktmissbruk av armeér och fruktansvärda fasor. Barn flyr varje dag året runt....det ska absolut inte förringas...

 

Men ändå. Detta händer i ett land/delstat som lever i fred och inga varken kända eller okända hotbilder lurar runt hörnet. I en miljö som barn ska känna sig trygga i.

Tanken på de små skräckslagna barnen....

 

¤¤¤¤¤¤

 

Så läser jag då en annan rubrik någon dag efter skottdådet. Nåt snille, på en rätt hög position där i den delstaten anser att det bästa sättet att bekämpa våldet och dessa s.k skolskjutningar är att beväpna lärarna. VA?? Ja, du läste rätt....

Alltså, det bästa sättet att undvika att folk skjuter vilt omkring sig på t.ex skolor är att då ge lärarpersonalen tjänstevapen.....

 

Hur tänkte man......egentligen?

 

Ont ska med ont fördrivas?

 

Har svårt att se hur ett framtida skolväsende med sån positiv vapenideologi samtidigt ska lära barnen om demokratiska spelregler och humanism.

 

¤¤¤¤¤¤

Nej, de amerikanska frikostiga vapenlagarna är en bomb som står och pyser. Undrar hur oändligt många dödsfall som går att relatera till detta? Nej, jag vill nog inte veta...

Läste dock att Canada har betydligt fler vapen per invånare än vad USA har men inte alls lika många relaterade brott.

Annan mentalitet? Annan inställning? Bara jägare?

Har inget svar men vill gärna veta...

 

 

 

Mortuta

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards